Ibn Majah telah meriwayatkan bahwa Rasulullah s.a.w telah bersabda yang maksudnya: Sesiapa yang memberi nafkah kepada isterinya, anaknya dan ahli keluarganya, maka ia(iaitu nafkah) yang diberikan adalah sedekah.
Huraian Hadith:
Pengajaran hadis:
( BERSUMBER DARI JAKIM )
( BERSUMBER DARI JAKIM )
i) Allah S.W.T mengamanahkan tanggungjawab tertentu kepada pasangan suami isteri. Ia merupakan ibadat yang mesti ditunaikan oleh pasangan.
ii) Si suami wajib memberi nafkah kepada keluarga yang mengikut
kemampuannya. Dalam erti kata yang lain, berdosalah bagi suami yang
menahan nafkah ke atas orang-orang yang di bawah tanggungannya.
iii) Nafkah terbahagi kepada dua iaitu nafkah batin dan nafkah zahir.
Nafkah batin adalah tuntutan naluri semula jadi dalam mengadakan
hubungan seks manakala nafkah zahir pula adalah meliputi perkara-perkara
berikut: i) perbelanjaan keluarga ii) makan minum dan pakaian iii)
tempat tinggal iv) keselamatan dan perlindungan.
iv) Dalam masyarakat hari ini, meskipun didapati kedua suami isteri
sama-sama bekerja, namun tanggungjawab memberi nafkah masih tetap
terpikul di bahu suami. Walau bagaimanapun isteri boleh membantu di mana
yang sesuai. Sumbangan isteri kepada keluarga ini dikira sebagai
sedekah yang akan dibalas dengan ganjaran yang besar oleh Allah S.W.T.
v) Selaku umat islam kita hendaklah mencontohi rumah tangga Rasulullah
s.a.w ke arah menjadikan keluarga sebagai syurga dunia. Untuk itu
perjalanan hidup berumah tangga mestilah berpandukan ajaran Islam dan
dijadikan tempat untuk merealisasikan ajaran tersebut secara menyeluruh.
DEFINISI NAFKAH
Secara bahasa النفقة (nafkah) artinya sesuatu yang dibelanjakan sehingga habis tidak tersisa.
Sedangkan secara istilah syari’at artinya; mencukupi kebutuhan siapapun yang ditanggungnya, baik berupa makanan, minuman pakaian, atau tempat tinggal
Bila Suami Tidak Mampu Beri Nafkah Batin
Ada hak dan kewajiban bagi suami istri yang
wajib dipenuhi. Bagi suami, ia berkewajiban memberikan nafkah lahir dan
batin. Namun, ada kalanya hal itu tidak bisa berjalan dengan baik.
Karena satu dan lain hal suami tak lagi mampu memenuhi nafkah batin,
misalnya.
Penyebabnya bisa akibat sakit yang berkelanjutan atau hilangnya fungsi kejantanan (maaf, impoten). Kondisi tersebut, dalam beberapa kasus, bisa memicu disharmoni keluarga. Lantas, bagaimana pandangan fikih Islam menyikapi hilangnya kemampuan suami menaf kahi batin istrinya?
Syekh Kamil Muhammad ‘Uwaidah dalam bukunya yang berjudul Al Jami’ fi Ahkam An Nisa (Fikih Wanita) menjelaskan sikap dan pendapat para ulama fikih terkait hukum suami impoten.
Menurut Ibnu Hazm, bila suami tak lagi mampu memberikan nafkah batin maka tidak diperbolehkan bagi seorang hakim atau orang lain untuk menceraikan keduanya. Hal ini karena status perempuan yang ia nikahi tersebut masih istri sah. Bila berkehendak, suami memiliki dua opsi, yaitu antara mempertahankan pernikahannya atau menceraikan istrinya tersebut.
Pendapat ini merujuk pada riwayat yang dinukil dari salah seorang tabiin, yakni Sa’id bin al-Musayyib. Menurut tabiin yang wafat 94 H tersebut, pernikahan mereka bisa dipertahankan sampai batas waktu maksimal satu tahun.
Penyebabnya bisa akibat sakit yang berkelanjutan atau hilangnya fungsi kejantanan (maaf, impoten). Kondisi tersebut, dalam beberapa kasus, bisa memicu disharmoni keluarga. Lantas, bagaimana pandangan fikih Islam menyikapi hilangnya kemampuan suami menaf kahi batin istrinya?
Syekh Kamil Muhammad ‘Uwaidah dalam bukunya yang berjudul Al Jami’ fi Ahkam An Nisa (Fikih Wanita) menjelaskan sikap dan pendapat para ulama fikih terkait hukum suami impoten.
Menurut Ibnu Hazm, bila suami tak lagi mampu memberikan nafkah batin maka tidak diperbolehkan bagi seorang hakim atau orang lain untuk menceraikan keduanya. Hal ini karena status perempuan yang ia nikahi tersebut masih istri sah. Bila berkehendak, suami memiliki dua opsi, yaitu antara mempertahankan pernikahannya atau menceraikan istrinya tersebut.
Pendapat ini merujuk pada riwayat yang dinukil dari salah seorang tabiin, yakni Sa’id bin al-Musayyib. Menurut tabiin yang wafat 94 H tersebut, pernikahan mereka bisa dipertahankan sampai batas waktu maksimal satu tahun.
Bila dalam kurun waktu itu kondisi suami membaik dan bisa kembali
menafkahi batin, pernikahan boleh dilanjutkan dan jika tidak maka
hendaknya keduanya diberi opsi cerai. Pendapat ini banyak diamini oleh
sejumlah kalangan. Di antaranya, al-Auza’i, al-Laits, Hasan bin Hayyi,
Abu Hanifah, Malik, dan Syafi’i.
Hak Isteri Menuntut Fasakh (cerai)
Islam sedia penyelesaian adil bagi jamin hak wanita dalam sesebuah perkahwinan
ANTARA tanggungjawab suami kepada isteri ialah menyediakan nafkah zahir
dan batin. Nafkah adalah hak isteri yang wajib ditunaikan suami menurut
kemampuannya. Ibnu Rusyd dalam kitabnya Bidayatul Mujtahid, (Juzuk 11,
terjemahan, halaman 424) fuqaha’ sependapat nafkah wajib ke atas suami
merdeka dan nafkah kepada isteri perlu selaras dengan ketaatannya.
Nafkah batin diakui fitrah semula jadi manusia yang memerlukan kasih
sayang dan belaian. Firman Allah an-Nisa ayat 19 bermaksud, “dan
bergaullah dengan mereka (isteri kamu) menurut cara yang ma’ruf (secara
layak).”
Firman ini jelas menunjukkan hak nafkah batin isteri amat penting dalam
perkahwinan. Isteri yang tidak mendapat hubungan seksual atau perhatian
dan kasih sayang mudah hilang arah sekali gus membuka ruang untuknya
melakukan maksiat. Suami patut menjadi pelindung kepada isteri dalam
memberikan jaminan daripada segala keburukan dan kemaksiatan.
Firman Allah dalam Surah al-Baqarah ayat 222, “Kemudian apabila mereka
sudah bersuci maka datangi mereka menurut jalan yang diperintahkan Allah
kepada kamu….” Hadis Riwayat Muslim dalam kitab haji, bab haji Nabi
1218, daripada Jabir r.a. (hadis haji wada’), “Bertakwa kepada Allah
dalam mengendalikan urusan perempuan (isteri). Kamu mengambil mereka
dengan amanah Allah dan menghalalkan kemaluan mereka dengan kalimah
Allah. Hak kamu yang wajib ditunaikan isteri ialah tidak membenarkan
sesiapa yang kamu benci memijak kakinya ke tempat tidurmu (memasuki
rumahmu). Jika mereka melakukannya, pukul mereka dengan pukulan tidak
terlalu menyakitkan (tidak mendera).
Kewajipan kamu pula ialah memberi nafkah dan pakaian kepada mereka
dengan baik. Sesungguhnya aku tinggalkan kepada kamu perkara yang kamu
tidak sesat selama-lamanya selagi kamu berpegang kepadanya iaitu kitab
Allah.
Seterusnya Ibn Hazm dalam Kitabnya, al-Muhalla menyatakan wajib suami
memberi nafkah batin (layanan) kepada isterinya sekurang-kurangnya satu
kali suci daripada haid (sebulan sekali). Ayat al-Quran dan hadis serta
pandangan ulama menunjukkan pentingnya tanggungjawab suami dari segi
memberi nafkah zahir dan batin bagi menjaga kerukunan rumah tangga. Jika
tidak perkahwinan akan hancur.
Enakmen Undang-Undang Keluarga Islam memperuntukkan suami atau isteri
yang tidak menunaikan tanggungjawab nafkah batin kepada pasangannya
boleh memohon cerai fasakh. Namun peruntukan ini mensyaratkan pengabaian
itu adalah tanpa sebab yang munasabah mengikut hukum syarak lebih
setahun.
Seksyen 53(1)(d) Enakmen Undang-Undang Keluarga Islam Selangor, 2003
memperuntukkan, “Seorang perempuan atau lelaki, mengikut mana-mana yang
berkenaan, berkahwin mengikut hukum syarak adalah berhak mendapat suatu
perintah untuk membubarkan perkahwinan atau untuk fasakh atas satu atau
lebih daripada alasan yang berikut, iaitu (d) suami atau isteri tidak
menunaikan, tanpa sebab yang munasabah, kewajipan perkahwinannya (nafkah
batin) selama tempoh satu tahun;”
Berdasarkan peruntukan itu, sesuatu perkahwinan boleh difasakhkan atas
satu atau lebih alasan yang dinyatakan mengikut Seksyen 53. Jika memohon
fasakh atas alasan dinyatakan di atas dan dibuktikan maka mahkamah ada
bidang kuasa membubarkan pernikahan. Namun apa yang biasa timbul di
Mahkamah Syariah hari ini terlalu jarang suami memohon fasakh atas
alasan itu. Kebiasaannya wanita yang menggunakan peruntukan ini jika
suami mengabaikan nafkah batin.
Tidak dinafikan, nafkah batin adalah soal peribadi dan rahsia mutlak
wanita. Hanya isteri selain Allah mengetahui dia tidak bersama suami.
Isteri harus bersumpah untuk membuktikan dakwaannya.
Fasakh atas alasan tidak menunaikan nafkah batin bersandarkan hukum
syarak. Wahbah al-Zuhaily dalam kitabnya Al-Fiqh al-Islami Wa
Adillatuhu, juzuk. 7, halaman 535, menyatakan peruntukan fasakh atas
alasan suami tidak menunaikan nafkah batin dibuat berdasarkan pandangan
Mazhab Maliki. Menurut pendapat ini, tidak menunaikan nafkah batin
diterima sebagai alasan memohon fasakh kerana dianggap penderaan
terhadap isterinya. Penderaan merangkumi segala apa yang lahir daripada
suami sama ada perbuatan, perkataan dan perbuatannya yang memudaratkan
isteri dalam setiap keadaan walaupun suami tidak bermaksud menyakitinya.
Islam menegah perbuatan menzalimi kaum wanita. Firman Allah dalam surah
al-Baqarah ayat 231 bermaksud, “Dan janganlah kalian pegang mereka
(isteri )dengan maksud memberi mudarat kerana kamu hendak melakukan
kezaliman terhadap mereka.”
Daripada zahir ayat Allah memberikan panduan yang wajib diikuti suami
supaya dapat bergaul dengan isteri secara baik. Kesimpulannya, jika
perkahwinan tidak lagi mendatangkan kebaikan, malah menimbulkan
kemudaratan terutama berkaitan nafkah batin, ia wajar dibubarkan. Jika
isteri reda ia tidak menjadi suatu masalah, jika sebaliknya wajar dielak
supaya isteri tidak terdedah melakukan maksiat. Islam menyediakan
penyelesaian ini bagi memastikan kemaslahatan umatnya terjaga dan
terjamin. Undang-undang yang digubal turut mengambil kira faktor ini
untuk menegakkan keadilan tanpa ‘bias’ kepada lelaki atau perempuan
No comments:
Post a Comment